logo

Blog

 1/24 >>

Na druhu a spôsobe prípravy mäsa záleží: Fit do plaviek za pár týždňov

1.6.2021 10:20

Na druhu a spôsobe prípravy mäsa záleží: Fit do plaviek za pár týždňov

S prichádzajúcim letom prichádza čas kúpalísk a pravdepodobne sa nám nepodarí vyhnúť okolitým pohľadom na našu postavu v plavkách. Potrebujete zhodiť pár zbytočných kilogramov? Upravte svoj jedálniček podľa množstva kalórií, ktoré obsahujú jednotlivé druhy mias a v závislosti od spôsobu ich tepelnej úpravy.

K diétnym mäsám sa radí kuracina (110 kcal/100 g), morčacina (114 kcal/100 g), teľacina (138 kcal/100 g) a králičie mäso (173 kcal/100 g). Za nimi nasledujú hovädzina, bravčovina a ostatné druhy hydiny. Avšak okrem toho, z akého zvieraťa mäso pochádza, podstatné je, aj o ktorú jeho časť ide a akú tepelnú úpravu zvolíte.

Tak napríklad:

100 g surových kuracích pŕs bez kože predstavuje cca 106 kcal, ale... kto by ich jedol surové? Rovnaké množstvo varených kuracích pŕs bez kože predstavuje 134 kcal, dusených 141 kcal, grilovaných 151 kcal, pečených 165 kcal a restovaných (rýchlo opražených na tuku) 184 kcal. I keď sú tieto hodnoty približné, rozdiel zapríčinený iným spôsobom tepelnej úpravy môže byť 50 a viac kalórií.

Na spálenie 50-tich kcal potrebuje muž vážiaci 80 kg behať cca 3 minúty rýchlosťou 12 km/hod pri optimálnej srdcovej frekvencii (za 1 hod takýmto tempom spáli 920 kcal, za ½ hodiny 460 kcal, za ¼ hodiny 230, za 5 minút 76,6 a za 1 minútu 15,33 kcal). Tukové vankúšiky sa nezačnú rozpúšťať hneď, ale až asi 10 minút od začiatku behu – ak toto zohľadníme, k trom minútam treba pripočítať týchto desať minút, a už je z toho takmer štvrť hodinka. Žena s hmotnosťou 58 kg pri tej istej rýchlosti a optimálnom tepe minie 50 kcal cca za 5 minút (za 1 hod 667 kcal, za ½ h 333,5, za ¼ 166,75, za 5 min 55,58, za 1 min 11,12 kcal).

Alebo sa 50-tich kalórii môžete zbaviť rezkou prechádzkou – ako žena s hmotnosťou 55-65 kg by ste sa mali prechádzať 8 až 15 minút (pri strednej až rýchlej chôdzi za 1 hod od 200 do 370 spálených kcal), ako 80-100 kg ťažký muž 6 až 12 minút (spotreba kcal za 1 hod od 255 do 485). Samozrejme, opäť chvíľu potrvá, kým sa telo dostane do švungu a začne sa uvoľňovať tuk.

Mäso od najchudšieho po najtučnejšie

Medzi morčacími a kuracími prsami rozdiel v kalóriách takmer nie je. Ale ak nehodnotíme len prsia, tak môže byť morčacina o niečo tukovejšia. A takisto vás asi prekvapí, že kačacie či husacie stehno majú viac kalórií ako bravčové. Toto sú hodnoty uvedené na 100 g surového mäsa:

- morčacie prsia bez kože – 105 kcal (kuracie prsia – 106 kcal)
- kuracie stehná bez kože – 112 kcal (morčacie – od 140 kcal, hovädzie – 154 kcal, bravčové – 207 kcal, kačacie – 345 kcal, husacie – 348 kcal)
- kuracie krídla – najnižší údaj 117 kcal, niektoré zdroje uvádzajú až 202 kcal (morčacie – 144 kcal)
- kuracia pečeň – 128 kcal (hovädzia – 131 kcal, bravčová – 137 kcal, kačacia – 139 kcal)
- mleté morčacie mäso – 134 kcal (mleté hovädzie – 225 kcal, mleté bravčové – 311 kcal)

Koľko kalórií obsahuje vaše obľúbené jedlo?

Ak porovnáme 100 g tepelne spracovaného hydinového mäsa, kalórie vyzerajú nasledovne:

- kuracie mäso dusené – 169 kcal, pečené – 183 kcal, vyprážané – 211 kcal
- morčacie prsia prírodné – 144 kcal
- kurací rezeň prírodný – 150 kcal (bravčový – 243 kcal)
- vyprážaný kurací rezeň – 310-369 kcal (bravčový – 457 kcal)
- kuracie stehno varené alebo dusené – cca 161 kcal, pečené alebo grilované – 215 kcal
- morčacie stehno pečené bez kože – 159 kcal
- čistý kurací vývar – 25 kcal (slepačí – 29 kcal, morčací – 60 kcal)

Vybrané mäsové výrobky:

- morčacia šunka – 70 až 101 kcal
- hydinová šunka – 123 kcal
- kuracie párky s 80 % podielom mäsa – 125 kcal
- hydinová paštéta – od 177 kcal
- hydinové párky – 232 kcal
- kačacia masť – 872 kcal (husacia – 756-885 kcal, bravčová – 896 kcal)

Zhrnutie

V kalorických tabuľkách dostupných na internete si môžete vyhľadať ľubovoľné potraviny a jedlá. Nemusíte sa striktne zameriavať len na kalórie, pozerajte si aj množstvo výživných látok (bielkoviny, tuky, cukry, vitamíny a minerály). Vyprážaný kurací rezeň má viac kalórií ako parené buchty s lekvárom (240 kcal/100 g), avšak nutričné hodnoty rezňa sú lepšie. Morčacie stehná obsahujú viac tuku ako kuracie, ale zároveň i viac železa, ktoré je nevyhnutné pre pálenie tukov a stavbu svalovej hmoty.

Ak chcete schudnúť, uprednostňujte prípravu jedál (nielen z mäsa) spôsobom v nasledujúcom poradí:

1. varenie
2. dusenie
3. grilovanie
4. pečenie
5. restovanie
6. vyprážanie

Pri chudnutí určite odporúčame jesť morčacie a kuracie mäso. Prijaté kalórie môžete znížiť i tak, že neskonzumujete kožu z hydiny (my však radšej budeme o pár minút dlhšie bežať, ako sa v nedeľu zriecť chrumkavej kože na pečenom kurčati). Prajeme vám úspešné chudnutie a možno sa stretneme na kúpalisku!


Fotogaléria


Zdielajte na sociálnych sieťach
Facebook  Twitter  Google  LinkedIn  Pinterest  Email  Print

 1/24 >>



Súbory cookie používame, aby sme zabezpečili čo najlepšie prezeranie našich webových stránok. Ďalšie informácie nájdete na stránke ako používame súbory cookies