logo

Blog

<<  2/33 >>

Tipy na chutné a zdravé raňajky

24.9.2021 09:35

Raňajky sú základom dňa, preto prvé ranné jedlo má tvoriť vláknina, sacharidy, bielkoviny, minerály a najmenej tri decilitre tekutiny. Pri raňajkách by na stole nemali chýbať celozrnné pekárenské výrobky, kvalitné mliečne výrobky a čerstvá sezónna zelenina.

Dobré raňajky dodajú energiu a podporia dobrú náladu, preto venovať čas a pozornosť ich príprave sa určite oplatí. Dobré je, ak si na celý týždeň, alebo mesiac, pripravíte stravovací plán, vďaka ktorému budete mať istotu, že váš jedálny lístok je pestrý a obsahuje rôznorodé potraviny. Bez ohľadu na to, koľko energie denne prijímame, raňajky by mali tvoriť dvadsať až dvadsaťpäť percent skonzumovaných potravín, teda pätinu alebo štvrtinu denného energetického príjmu. Raňajky sú štartom do nového dňa, preto by mali obsahovať kvalitné a zdraviu prospešné potraviny. 

Ktoré potraviny uprednostniť na raňajky?

Z celozrnných pekárenských výrobkov je na raňajky možné striedať špaldový chlieb s grahamovými rožkami či bagetami. Okrem syrových a tvarohových nátierok je dobrým tipom domáca pečeňová paštéta. Potrebnú energiu na celé dopoludnie vám dodá tiež šunka a čerstvé vajíčka. Ak obľubujete ráno niečo sladké, na celozrnnom chlebíku či rožku výborne chutí jahodový, malinový a ríbezľový džem. A pokiaľ patríte medzi milovníkov kaší, na výber je široká paleta týchto pokrmov. Rána vám môže spríjemniť ryžová kaša, kaša zo pšena, z ovsených i pohánkových vločiek, no tiež jogurt so živými kultúrami či müsli v mlieku s medom. Síce nami ponúkané jemné kaše sa vyrábajú pôvodne pre deti, no výborne poslúžia aj pre dospelých, hlavne kvôli tomu, že sa dajú pripraviť veľmi rýchlo a zároveň sú mimoriadne zdravé, bez pridaného cukru, modifikovaných potravín a umelých prísad. 

Svoje ranné menu však nezabudnite skombinovať s čerstvou sezónnou zeleninou, ktorá maximálne posilní váš imunitný systém. Vitamíny a minerály, ktoré obsahujú napríklad reďkovky, papriky, paradajky a uhorky podporujú nielen trávenie, ale aj štíhlu líniu. V jedálnom lístku je zelenina obzvlášť dôležitá nielen kvôli vláknine, ale aj kvôli prírodnému vitamínu C, ktorý je nazývaný motorom života všetkých buniek. Z čerstvej zeleniny dokáže telo vstrebať množstvo cenných látok, ktoré prospievajú celému organizmu.

A ráno organizmus víta ovocie rovnako, ako zeleninu. Ovocné plody je možné konzumovať buď vcelku, alebo vo forme smoothie. Najmä teraz, v jesennom období je dobré voliť tuzemské druhy ovocia – slovenské jablká, hrušky, hrozno či slivky, ktorým neubral na kvalite dlhý transport z ďalekých krajín a skladovanie. Citrusové plody je vhodné na raňajky konzumovať v zimnom období, a to aj vo forme čerstvých pomarančových či grapefruitových štiav.  

A akým potravinám je lepšie sa ráno vyhnúť?

Nielen ráno, ale počas celého dňa sa vyhnite konzumácii výrobkov, ktoré obsahujú príliš veľa konzervantov, umelých aróm, farbív a chemických prísad. Venovať pozornosť tomu čo jete a preferovať vo svojom jedálnom lístku kvalitné potraviny, je tá najlepšia cesta k dobrej nálade a k dobrému zdraviu. Podľa odborníkov na výživu vďaka raňajkám, ktoré majú vyvážený pomer živín, priamo úmerne klesá aj riziko mnohých zdravotných ťažkostí a civilizačných ochorení.


Fotogaléria


Zdielajte na sociálnych sieťach
Facebook  Twitter  Google  LinkedIn  Pinterest  Email  Print

<<  2/33 >>



Súbory cookie používame, aby sme zabezpečili čo najlepšie prezeranie našich webových stránok. Ďalšie informácie nájdete na stránke ako používame súbory cookies