logo

Blog

<<  3/14 >>

Raňajkuj ako kráľ – prečo sú raňajky najdôležitejšie jedlo dňa

26.11.2020 10:06

Raňajkuj ako kráľ – prečo sú raňajky najdôležitejšie jedlo dňa

Názory, či sú alebo nie sú raňajky dôležité, sa rôznia. No väčšina odborníkov má v tom jasno. Ľudia, ktorí pravidelne raňajkujú, dlhšie žijú, netrpia nadváhou, majú lepšiu náladu, sú telesne a psychicky zdravší a výkonnejší. Raňajky dokonca zvyšujú chuť na šport a môžu znížiť chuť na sladké, mastné, alkohol či cigaretu. A aj keď na ne nemáte čas, alebo vám ráno nechutí, skúste si tento dobrý návyk osvojiť.

Naraňajkovať sa stačí do dvoch hodín po zobudení. Počas pracovného týždňa si jedlo môžete pripraviť už večer alebo priamo v práci. Nemusíte sa prejedať, skôr dbajte na pestrosť a bohatý obsah dôležitých makro- a mikroživín v raňajkách.

Ako by malo vyzerať vyvážené zloženie raňajok?

V našich končinách spočíva predstava dokonalých raňajok v ovsených vločkách s jogurtom, medom, ovocím a nastrúhanými orechmi. Pozor však na príliš veľa cukru! Obilniny určite na raňajky vhodné sú. No namiesto vločiek môžete pre zmenu vyskúšať celozrnný chlebík s chutnou nátierkou či paštétou, ku ktorému si nakrájate sezónnu zeleninu, plnú vitamínov a minerálov.

Súčasťou vyvážených raňajok by mali byť aj živočíšne produkty – jogurt, syry, vajcia, mäso a mäsové výrobky. Sú totiž zdrojom veľkého množstva bielkovín, resp. proteínov, ktoré nemožno nahradiť žiadnou inou živinou. Bielkoviny ako jediné z makronutrientov nemôžete znížiť na minimum bez toho, aby neutrpeli vaše svaly a celkové zdravie. V strave bežného človeka by mali tvoriť okolo 15 % a prijímať by sme ich mali rovnomerne počas dňa (aspoň v štyroch dávkach), počnúc raňajkami.

Živočíšne bielkoviny sú na rozdiel od rastlinných komplexnejšie, teda obsahujú priaznivejší pomer aminokyselín, vrátane esenciálnych. Telu treba dodávať najmä esenciálne aminokyseliny, pretože tie si nevie vyrobiť samo.

Okrem bielkovín, vám energiu na prvú polovicu dňa zabezpečia aj tuky a cukry. Avšak kým cukor v sladkých raňajkách povzbudzuje chuť na sladké, bielkoviny ju tlmia a dlhšie vám vydrží pocit sýtosti. Zapamätajte si: Dôležité je, aby ste sa ráno najedli! A hneď potom, aby raňajky zahŕňali optimálny pomer sacharidov (55-75 %), tukov (15-30 %) a proteínov (10-15 %). 

Farmárske paštéty Top-Farm

Nemusíte dlho premýšľať, a o dostatočný prísun raňajkových bielkovín (a iných výživných látok) máte postarané. Spomínali sme mäsové výrobky, akými sú tiež naše paštéty z Top-Farm. Vyznačujú sa vysokým obsahom kvalitného kačacieho, kuracieho alebo bravčového mäsa, ktoré je lahodne dochutené vhodným korením, prípadne brusnicami či tokajským vínom. Naopak, paštéty neobsahujú pochybné chemické prísady – konzervanty a emulgátory. A ani lepok, takže sú vhodné aj pre celiatikov.

Raňajkový tip na víkend

Voľné víkendové dni sú ako stvorené pre spoločné raňajky s partnerom. Je tiež dosť času si raňajky pripraviť a náležite vychutnať. Ak by ste chceli vyskúšať niečo špeciálne, odporúčame vám našu prémiovú paštétu Foie gras s tokajským vínom!  Táto francúzska delikatesa sa vyrába z vykŕmenej pečene husí alebo kačiek. My spracúvame kačaciu pečeň, do ktorej počas pomalého varenia v kačacej masti pridávame tokajské víno.

To, že pečene divých husí sú tesne pred migráciou zásobené väčším množstvom tuku a lepšie chutia, si všimli už starí Egypťania 4500 rokov p.n.l. Neskôr sa prešlo k vykrmovaniu zdomácnenej hydiny figami alebo kukuricou.

Pečeňové lahôdky nesmeli chýbať ani v stredoveku na honosných stoloch hradných pánov. V prípade Foie gras teda môžeme hovoriť o raňajkách, ktoré sú skutočne kráľovské!


Fotogaléria


Zdielajte na sociálnych sieťach
Facebook  Twitter  Google  LinkedIn  Pinterest  Email  Print

<<  3/14 >>



Súbory cookie používame, aby sme zabezpečili čo najlepšie prezeranie našich webových stránok. Ďalšie informácie nájdete na stránke ako používame súbory cookies